Dulux Festék Színek
A féreggé változás ennek csak fizikai megnyilvánulása. Mikor átértékeli régi életét, akkor válik igazán emberré, akkor támadnak erőteljesebb emberi érzései, sőt, a zeneélvezet által a szellemi táplálék fontosságát is megismeri. Valójában rovar alakban talál lelkileg önmagára. Átváltozása együtt jár az emberi kommunikációra való képtelenséggel és azzal, hogy elszigetelődik a családjától és az egész emberi világtól. Azonban éppen ennek folytán teljesedik ki az igazi énje. Ennek a lelki magára találásnak azonban a rovarrá változás volt az ára, így Gregor diszharmonikus és megoldhatatlan helyzetbe kerül: eddig kívülről ember volt, belül meg állat, most már belül ember, kívülről viszont állat. Ez esetben halála önfeláldozásként értelmezhető, amelyben személyiségének igaz embersége nyilvánul meg. Az elemzésnek még nincs vége, kattints a folytatáshoz! Oldalak: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
A köznapi létezés ezzel átugrik az abszurdba. Az egész kép amit megjelenít álom jellegű, de a részletek aprólékosan kidolgozottak, a mű meglehetősen realisztikus lesz ezáltal, jelentéktelen elemekből építi fel elbeszélését. Kafka hiteles képet szeretett volna adni a világról, hagyományos módszerekkel ábrázol egy fantasztikus világot. Kafka történetei nem nevezhetők sem tragikusnak, sem komikusnak, sőt megjelenik bennük az irónia, az abszurd, a groteszk és szatírikus elemek is. Irónia: egy sajátos nézőpontnak, a bírálatnak jellegzetes, finom módszere. Dicséretként ábrázolja a negatív vélekedést, oly módon, hogy valamely nyelvi elem utal a fordított jelentésre. Abszurd: olyan esztétikai minőség, amelyben az ábrázolt jelenséget képtelenségnek, hihetetlennek vagy lehetetlennek érezzük. Uralkodó ábrázolási elvvé a XX. sz. művészetében vált főleg az expresszionista és a szürrealista stílusban, majd az abszurd drámában (Beckett) és az abszurd elbeszélésben (Kafka). Szatíra: a komikum egyik megjelenési formája.
Így a főhős kitaszítottá, kiszolgáltatottá válik, s végül belátja, hogy lázadása nem vezet eredményre, visszaút azonban nincsen. Ez esetben Gregor halála olyan büntetésként értelmezhető, amelyet a világ mér rá, amiért kivonult a társadalomból. 3. Gregor átváltozása értelmezhető egy belső torzulás kivetülése ként is. Gregor élete csak külsőségeiben volt emberi, valójában ember alatti szinten élt, hiszen élete örömtelen volt: üres, monoton, gépies, lélekölő tevékenységek sorozatává vált, és ezáltal elveszítette minden emberi jellegét. Gregor tehát azért változott át, mert embertelen élete lealacsonyította egy rovar szintjére. Már-már nem is emberi életet élt, ez vetül ki a bogárrá változásában. Ugyanakkor minderre későn döbben rá, így aztán Gregor Samsát Ivan Iljics távoli rokonának is tekinthetjük. Ugyanolyan abszurd a helyzetük. Gregor lelke eltorzult ettől az embertelen életmódtól. Önfeladása végül emberi méltóságának elvesztéséhez vezetett, és emberi méltósága feladásával ember voltát is elvesztette.